Zijn uw medewerkers ook uw belangrijkste kapitaal? Zo ja, wees er dan zuinig op!
Zijn uw medewerkers ook uw belangrijkste kapitaal? Zo ja, wees er dan zuinig op!
Uw medewerkers zijn uw belangrijkste kapitaal is een veelgebruikte uitspraak en niet voor niets! Maar waarom besteden bedrijven dan vaak nog zo weinig echte aandacht aan hun medewerkers?
Doorgaans wordt er meer aandacht besteed aan het goed functioneren van de techniek in een bedrijf dan aan het goed (kunnen blijven) functioneren van de medewerkers.
Goede medewerkers zijn van onschatbare waarde voor uw bedrijf. Des te belangrijker is het om te zorgen dat de medewerkers gezond en gemotiveerd blijven, zich mee ontwikkelen met uw bedrijfsplannen en niet, nadat ze een heleboel kennis ervaring hebben opgedaan en cursussen hebben gevolgd overstappen naar een ander bedrijf.
Als u weet wat uw medewerkers bezig houdt, waar hij of zij goed in is en wat de medewerker wil ontwikkelen kunt u hier als bedrijf tijdig op inspelen. Medewerkers hebben vaak goede ideeën als het gaat over hoe zaken verbeterd kunnen worden. Door hiernaar te luisteren en op in te spelen worden de medewerkers serieus genomen en kunt u hier uw voordeel mee doen. Uw medewerkers zijn vaak de beste adviseurs van uw bedrijf, dus maak hier gebruik van!
Duidelijkheid verschaffen waar het bedrijf naar toe wil, waarom we doen wat we doen en continue verbeterprocessen zijn belangrijke items voor medewerkers. Ze mee laten denken over deze processen houdt medewerkers scherp, geeft ze verantwoordelijkheid en houdt ze gemotiveerd en betrokken.
Ook zijn medewerkers bij uitstek “de uitdragers” van uw organisatie. Medewerkers praten op feesten en verjaardagen over hun werk, over u als werkgever en……. over vacatures die u heeft.
Ook het zien dat een medewerker niet zo goed meer functioneert en/of in zijn vel zit en dit bespreken kan veel problemen (en kosten) voorkomen. Door tijdig om de tafel te gaan zitten om uw zorgen uit te spreken en te proberen te achterhalen wat er aan de hand is kunt u hierop inspelen en samen met de medewerker zoeken naar oplossingen.
Ik kan u helpen met dit proces door bijvoorbeeld samen met u te onderzoeken wat er leeft bij uw medewerkers, hoe zij meer uitgedaagd kunnen worden, wat de rol van de leidinggevenden hierbij zou moeten zijn en hoe zij deze rol kunnen leren vervullen.
Daarnaast kan ik uw medewerkers coachen als zij niet meer goed in hun vel zitten of minder goed functioneren.
Wilt u hiermee aan de slag, maak dan een afspraak om te bespreken wat we voor elkaar kunnen bespreken.
Dianne van Dulmen heeft jarenlang als P&O manager gewerkt en heeft zich gespecialiseerd in ondersteuning van bedrijven op het gebied van verzuimbeleid en coaching van medewerkers die “niet goed in hun vel zitten”. Daarnaast kan zij trainingen voor leidinggevenden en management verzorgen over stress, werkdruk en burn-out en biedt zij workshops aan over diverse praktische werk gerelateerde thema’s voor medewerkers en leidinggevenden.
Geef een reactie