Hoe houdt je je medewerkers tevreden en betrokken?

Hoe houdt je je medewerkers tevreden en betrokken?

Er worden kapitalen gespendeerd aan het zoeken naar goede medewerkers. Vooral technische mensen, mensen in de bouw, ICT-ers en zorgpersoneel zijn bijna niet te vinden. Nu de banen in veel bedrijfstakken voor het oprapen liggen en veel bedrijven staan te springen om goed personeel is het van belang om te voorkomen dat je huidige goede medewerkers overstappen naar een ander bedrijf.
Uit onderzoeken blijkt dat ruim de helft van de medewerkers in Nederland een overstap naar een andere werkgever overweegt en ongeveer de helft daarvan actief aan het solliciteren is.

Wat mij, in mijn werk als P&O-adviseur en coach, verbaasd is dat bedrijven wel heel actief bezig zijn om nieuwe medewerkers te vinden maar zich weinig richten op het tevreden houden van hun huidige medewerkers. Hoe houdt je deze binnenboord en hoe zorg je ervoor dat, als je na een lang en duur wervingstraject eindelijk die vacature hebt vervult, de nieuwe medewerker niet na een poosje alweer vertrekt en je weer opnieuw moet beginnen?

In Nederland is gemiddeld 40 % van de medewerkers betrokken én bevlogen. Ze hebben passie voor hun werk en voelen zich één met hun organisatie. 39 % van de medewerkers is alleen betrokken. Ze voelen zich wél verbonden met hun organisatie, maar zijn niet super enthousiast over hun werk. 3 % van de medewerkers is wel bevlogen in het werk, maar heeft weinig binding met de organisatie waarvoor ze werken. Ten slotte is 18 % van de medewerkers niet betrokken en niet bevlogen. Dit zijn medewerkers die er niet zoveel zin meer in hebben. De organisatie doet er goed aan om ze te helpen om een volgende stap in hun carrière buiten de organisatie te zetten.

Wat vinden medewerkers echt belangrijk en hoe kun je hier als werkgever op inspelen?

Werkomstandigheden
Medewerkers willen in eerste instantie een fijne werksfeer. Daarnaast vinden ze het belangrijk dat hun werkomgeving comfortabel, gezond en veilig is en er een goede balans is tussen werk en privé.
Wat kun je als werkgever doen: Organiseer activiteiten om interactie en teamwork te bevorderen. Zorg voor een veilige en gezonde werkomgeving en voldoende faciliteiten om het werk goed uit te kunnen voeren. Luister naar de signalen, klachten en ideeën van medewerkers.
Opleiding en (doorgroei)mogelijkheden
Medewerkers willen de mogelijkheid krijgen om hun vaardigheden verder te ontwikkelen en hun loopbaan uit te bouwen. Ontbreekt de ontwikkel- en doorgroeimogelijkheid dan is dit de belangrijkste drijfveer voor medewerkers om te zoeken naar een andere baan.
Wat kun je als werkgever doen: Voorzie in voldoende opleidings-en ontwikkelingsmogelijkheden en voer jaarlijks een loopbaangesprek waarin je vraagt naar de wensen, verwachtingen en doelstellingen van de medewerkers. Geef je medewerkers de mogelijkheid om hun vaardigheden te gebruiken en uit te breiden en kijk hierbij verder als alleen de functie die ze nu vervullen. Maak gebruik van hetgeen de medewerkers in huis hebben.
Erkenning
Medewerkers willen erkenning en waardering (vooral van hun leidinggevende) en willen dat hun stem wordt gehoord.
Wat kun je als werkgever doen: Bouw regelmatige feedbackmomenten in en maak van informele erkenning en waardering een gewoonte (een schouderklopje kost je niets maar kan veel opleveren). Luister naar de signalen van je medewerkers, laat ze meedenken en -praten over organisatievraagstukken en veranderingen.
Boeiend werk
Medewerkers willen een uitdagende, interessante en leuke baan. Ze willen voldoening halen uit hun werk en het gevoel hebben dat ze hun tijd en capaciteiten goed benutten. Dat is het geval wanneer ze iets nieuws leren, verantwoordelijkheid en uitdaging krijgen, fouten mogen maken (en ervan leren) en betrokken worden bij vernieuwende projecten.
Wat kun je als werkgever doen: Praat met je medewerkers over wat zij leuk en vervelend vinden in hun werk (wat zijn de energiegevers en –vreters). Speel hierop in, zorg voor variëteit, prikkel je medewerkers en geef ze uitdagende opdrachten, verantwoordelijkheid en autonomie. Stel multifunctionele teams samen die samen aan een project werken. Zoek naar andere organisatievormen die de werknemerstevredenheid bevorderen.
Werkzekerheid
Medewerkers willen werkzekerheid. Ze willen vertrouwen hebben in de toekomst van hun bedrijf en ze willen meestal het liefst een vaste baan.
Wat kun je als werkgever doen: Geef als het mogelijk is een vast contract. Geef inzicht in de visie, de doelstellingen en de resultaten van het bedrijf. Geef ook aan wat je van de medewerkers verwacht.
Arbeidsvoorwaarden
Medewerkers willen eerlijk behandeld worden en beloond worden naar gelang hun bijdrage en verdiensten. Naast het loon zijn ook overige arbeidsvoorwaarden van belang.
Wat kun je als werkgever doen: Zorg voor een helder beloningsbeleid en maak inzichtelijk, aan je huidige én toekomstige medewerkers, welke extra’s jouw bedrijf aan de medewerkers biedt. Durf verschil te maken in beloningen (waarbij beloning niet alleen bestaat uit loon!). “Niets is zo ongelijk als de gelijke behandeling van ongelijken” (uitspraak van M. Weggeman).
Communicatie
Medewerkers willen werken voor eerlijke, oprechte leiders die inspireren, vertrouwen geven en helder communiceren.
Wat kun je als werkgever doen: Zorg voor leidinggevenden die in staat zijn hun medewerkers te boeien en te binden. Wees integer en communiceer open en direct. Geef eerlijke feedback, stel duidelijke doelen en communiceer over de resultaten.

Voor bovenstaande punten hoef je als ondernemer je hele organisatie echt niet volledig op de kop te zetten. Door te beginnen met luisteren naar wat er leeft bij je medewerkers en hierop in te spelen kom je al een heel eind. Luister ook vooral naar de notoire dwarsliggers (die medewerkers die vaak een heleboel commentaar hebben). Zij hebben het lef om commentaar te geven en vaak hebben ze goede ideeën over wat er anders zou kunnen en hoe dit gerealiseerd kan worden. Ook het voeren van exitgesprekken kan veel informatie opleveren over waarom medewerkers ervoor kiezen om te vertrekken.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.